ورود

ثبت نام



۲۶ مسجد کانون گردشگری مذهبی استان مرکزی هستند.

تاریخ خبر: سه شنبه 29/بهمن/98

اسماعیل شراهی، رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: ۲۶ مسجد این استان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و کانون گردشگری مذهبی استان مرکزی هستند.

وی افزود: این مساجد ازنظر پراکنش در شهرستان‌های ساوه، محلات، خمین، زرندیه، تفرش، آشتیان، اراک و دلیجان استقرار دارند.

شراهی تصریح کرد: قدیمی‌ترین مسجد استان مربوط به دوران آل‌بویه با عنوان مسجد جامع در ساوه است که هرسال شمار زیادی گردشگر دارد و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در کنار سایر داشته‌های تاریخی و طبیعی گردشگری شهرستان شمار بازدیدکنندگان حرفه‌ای از آن بیشتر شود.

وی با عنوان اینکه مسجد "مس‌سر" در دلیجان و "شش‌ناو»" در تفرش با قدمت دوره سلجوقیان نیز از جاذبه‌های مهم مذهبی این استان است که به ثبت ملی رسیده اظهار داشت: نیاز است که راهبردهای مؤثر در معرفی و تقویت جایگاه این اماکن نیایشگاهی دینی به عنوان سرمایه‌های فرهنگی استان تقویت شود.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: مسجد سرخ در شهرستان ساوه نیز از آثار مهم دوره صفویان، مسجد نوازن در فراهان، مسجد امام حسن (ع) نراق و مسجد جامع بیجگان در جاسب دلیجان نیز از آثار ثبت ملی مهم استان مرکزی از مساجد دوره صفویه است که در کنار شمار قابل‌ملاحظه‌ای از مساجد فاخر و برجسته دوران قاجاریه و پهلوی به عنوان سرمایه‌های مذهبی استان باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود و کار ویژه‌ای فرهنگی، اجتماعی و گردشگری آن‌ها در سایه برنامه‌های جذاب بیش‌ازپیش رونق گیرد.

اسماعیل شراهی با عنوان اینکه بیشترین مساجد ثبت ملی شده استان مرکزی در شهرستان اراک مستقر است و پس ‌از آن شهرستان‌های تفرش با 5 اثر، دلیجان و ساوه با 4 اثر و زرندیه با 2 اثر سکان‌دار هستند، ‌اضافه کرد: مسجد جامع ساوه در زمره مساجد اولیه طبقه‌بندی‌شده که الگوی معماری آن شبستانی بوده و در دوران‌های بعد به‌صورت دو ایوانه تغییر ماهیت ساخت داده و تزئینات و اجزای آن در شیوه‌ها و تغییر ادوار مختلف آن را به نگین گردشگری مذهبی استان تبدیل کرده است.

وی تصریح کرد: اغلب مساجد استان مرکزی شیوه معماری محلی منطبق بر سازگاری جغرافیایی و باورها و فرهنگ حاکم در ادوار مختلف دارند و برای مثال مسجد مس‌سر و شش ناو در دلیجان و تفرش معماری تک ایوانه دارند و شیوه‌های اجرای گنبد در روی فضای چهارگوش با گوشه‌سازی‌های مختلف و اتصال به مناره تاریخی، تزئینات و کتیبه‌ها راوی آشکاری از هنر دوران سلجوقی را نمایش می‌دهند که تا به امروز گفته‌های زیادی در معماری و هنرهای آن را پاس داشته‌اند.

او اظهار داشت: الگوی معماری مساجد دوره قاجار با زیرزمینی که کاربری زیادی داشته در اراک به چشم می‌خورد که این نوع معماری گرمای مطبوع زمستان و خنکای تابستان را برای ساکنان مسجد هدیه می‌داده و ۱۰ مسجد فاخر و برجسته با این ویژگی در اراک موجود است که با عناوین آقاضیاءالدین، بابانبی، حاج محمدابراهیم خوانساری، مسجد سیدها، مسجد حصار مسجد شیخ ابوالحسن اکنون نیز پذیرای مناسک دینی است و باید در حوزه گردشگری نیز راهبردهای مناسبی در این حوزه تعریف شود.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: حضور آثار تاریخی و طبیعی در نزدیکی مساجد تاریخی استان فرصتی است تا گردشگری مذهبی در سایه برنامه آگاهانه رشد کند برای مثال چنار کهنسال و آب روانی که در کنار مسجد شش ناو تفرش است جذابیت این نیایشگاه زیبا را بیشتر کرده و از این موضوعات برای رونق بیشتر گردشگری مذهبی نباید غافل شد.

شراهی گفت: بنای مساجد به‌دلیل اهمیت کاربردی آن بین مردم با مشارکت اقشار مختلف نسبت به سایر اماکن تاریخی در حفظ و نگهداشت در استان شرایط مطلوب‌تری دارد.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی‌شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید