امروز:
پنجشنبه- ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



نبود شبکه آب در منطقه گاوازنگ زنجان

علی‌محمد نادرخانی، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: مردم روستای گاوازنگ از آب قنات استفاده می‌کنند.

وی در رابطه با نبود شبکه آب در منطقه گاوازنگ زنجان، اظهار کرد: در روستای گاوازنگ که فاصله بسیار کمی با مرکز شهر زنجان دارد، به خاطر نبود زیرساخت، مردم این روستا از آب قنات برای مصرف خود استفاده می‌کنند.

علی‌محمد نادرخانی ادامه داد: در گذشته بحثی در رابطه با جابه‌جایی روستای گاوازنگ مطرح بود و همین عوامل سبب شد که زیرساخت‌های لازم در منطقه برای زندگی مسکونی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به وجود منطقه گردشگری در بالادست روستای گاوازنگ، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این منطقه گردشگری در دستور کار شرکت بود، با توجه به اعتبارات، مخزن آب ایجاد شده ولی تکمیل خطوط نیازمند اعتبار است.

روستای گاوازنگ در شمال شهر زنجان قـرار گرفتـه و از لحاظ وضعیت اسـتقرار، از نـوع کوهپایـه‌ای و در ارتفـاع ۱۹۰۰ متـر از سـطح دریا اسـتقرار یافته اسـت. گاوازنگ، منطقه قشلاق اهالی روستای "امند" بوده که در زمستان به دلیل واقع شدن این روستا در ارتفاعات و در نتیجه سرمای شدید در فصل زمستان و بسته شدن راه ارتباطی با شهر و برف و یخ‌بندان، به گاوازنگ به خاطر آب و هوای نسبتا بهتر، کوچ موقت می‌کردند و دوباره در اواخر بهار با گرم‌تر شدن هوا به امند برمی‌گشتند.

از سال ۵۵ روستائیان "امند" از یک مکان زندگی به بخش دیگری که همان گاوازنگ است، نقل مکان کرده و بافت کهن روستای خود را رها می‌کنند و آرام‌آرام به سمت گاوازنگ حرکت کرده که در نهایت، این حرکت نظام‌یافته منجر به خالی شدن روستای امند از سکنه و تشکیل روستای گاوازنگ می‌شود.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید