امروز:
پنجشنبه- ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



مرمت مقبره عزیز کندی هشترود

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی از انجام عملیات مرمت و ساماندهی مقبره عزیز کندی شهرستان هشترود طی سال جاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، مقبره عزیز کندی در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۸۵ با شماره ثبت ۱۷۰۴۷ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مرتضی آبدار با اشاره به اهم اقدامات این اداره کل در راستای مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی شهرستان هشترود، گفت: وجود محوطه‌ها، قلعه‌ها و بناهای با ارزش تاریخی مانند مجموعه تاریخی بایزید، مسجد جامع هشترود، مسجد لامشان و قلعه ذهاک، هشترود را به یکی از شهرستان‌های مهم تاریخی در سطح استان تبدیل کرده است.

مرتضی آبدار افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان تاکنون حرکت مستمر و مداومی در راستای صیانت و احیای آثار این شهرستان داشته است، از این‌رو در راستای پیشبرد برنامه‌های مرمتی در این شهرستان و اهمیت مقبره عزیز کندی، مرمت این بنا در دستور کار اداره کل قرار گرفت.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی اظهار کرد: مقبره عزیز کندی واقع در دهستان قرانقو، روستای عزیز کندی، یکی از آثار تاریخی ارزشمند شهرستان مربوط به دوره تیموریان است که معماری شبیه به گنبد سرخ مراغه و گنبد علویان در همدان دارد.

آبدار با اشاره به اینکه مرمت «مقبره عزیز کندی» از سال 97 آغاز شده است، ادامه داد: در این فصل از مرمت، خاک‌برداری، اجرای سنگ‌فرش و بندکشی، آجرکاری و مرمت نما در حال انجام است.

وی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهت مرمت این مقبره قریب به یک میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: با میزان هزینه کرد مذکور و همچنین برنامه‌ریزی دقیق کارشناسان میراث فرهنگی استان، مراحل مرمت مقبره با پیشرفت فیزیکی 60 درصدی همراه بوده است.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید