ورود

ثبت نام



حمله سگ ‌های ولگرد به آهوان یزد

موسی شمسایی، کارشناس اداره‌ کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان یزد با اشاره به پیش‌بینی افزایش جمعیت گونه‌های آهوان در این استان طی سال جاری، گفت: با وجود اقدامات موثری که منجر به کاهش شکار آهوان از سوی شکارچیان در استان صورت گرفته ولی اکنون سگ ‌های ولگرد بزرگترین تهدید برای این گونه جانوری بشمار میروند.

شمسایی افزود: سگ‌های ولگرد از زمره‌ی گوشت‌خوارانی هستند که به صورت گروهی شکار می‌کنند و توانایی شکار در محیط زیست را به خوبی آموخته‌اند ولی از آنجایی که معمولاً از انسان ترسی ندارند، در محیط‌های شهری نیز حضور پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش جمعیت آهوان در یزد، اظهار کرد: بنا بر سرشماری‌های سال گذشته 850 راس آهو در محیط زیست یزد وجود دارد که با اقدامات حفاظتی و فرهنگ‌سازی، پیش‎‌بینی می‌شود که این جمعیت در سال جاری به 1000 راس برسد.

شمسایی همچنین از مرسوم بودن شکار آهوان به وسیله تله نیز یاد کرد و گفت: این روش شکار آهو نیز با فرهنگ‌سازی‌های مکرر به میزان چشمگیری در استان کاهش یافته و به تعداد انگشت‌شماری رسیده است.

این کارشناس محیط‌زیست، به انواع تهدیدات آهوان در استان که عمدتاً به روش شکار به دست شکارچیان صورت می‌گیرد اشاره کرد و افزود: یکی از شیوه‌های شکار آهو که در میان شکارچیان به "جگر بر کردن" معروف است به این شکل می‌باشد که موتورسواران با دنبال کردن آهو تا بیش از 20 دقیقه او را از نفس انداخته و به عبارتی آهو را تلف می‌کردند که در این رابطه با برگزاری نشستی با شکارچیان آهو و بستن پیمان با آنها،‌ شاهد کاهش این شیوه در استان هستیم.

کارشناس اداره‌ کل حفاظت‌ محیط‌ زیست استان یزد در ادامه بلای جان آهوان به ویژه در فصل زاد و ولد این حیوانات را در حال حاضر معضل سگ‌های ولگرد دانست و گفت: آهوان سالانه در فصل زاد و ولد، حدود 2 بره آهو به دنیا می‌آورند که متاسفانه اخیراً در استان توسط سگ‌های ولگرد شکار می‌شوند.

وی با بیان این که سگ‌های ولگرد جزء اکوسیستم محسوب نمی‎شوند، گفت: گرگ‌ها، یوزپلنگ و پلنگ بخشی از اکوسیستم محیط زیست یزد هستند که موجب برقراری تعادل بین جمعیت گونه‌هایی مانند آهوان می‌شوند اما سگ‌های ولگرد یا بدون صاحب از این قاعده پیروی نمی‌کند و تهدیدی برای گونه‌های متعدد محیط زیست به ویژه آهوان در استان هستند.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید