ورود

ثبت نام



یادگار شیخ بهایی در اردبیل

موزه‌ها نقش بسزایی در نگهداری مناسب از تاریخ هر کشوری را دارند، اما خودشان نیز در برخی مواقع جزئی از تاریخ می‌شوند و گاهی نیز یادگاری از یک یا چند شخص مهم به حساب می‌آیند. یکی از این موزه‌های تاریخی که در شهر اردبیل قرار گرفته است، موزه‌ایست که شیخ بهایی آن را طراحی کرده است. شیخ بهایی دانشمند، فقیه، ریاضیدان، حکیم، عارف، شاعر، منجم، ادیب و مورخ قرن دهم و یازدهم است.

این موزه یکی از زیباترین تالار‌های دوران شاه عباس صفوی است و به دست شیخ بهایی طراحی شده است. این موزه ی تاریخی تالاری متشکل از چهار شاه ‌نشین و طاق‌ نما‌هایی بسیار زیبا و خیره کننده است.

در بخش شرقی این مجموعه موزه شیخ صفی‌الدین اردبیلی قرار گرفته، که با نام موزه چینی‌خانه شناخته می‌شود. موزه چینی‌خانه دارای ۱۲۵۶۶ محفظه است که چینی‌های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن‌ها قرار گرفته است. این چینی‌ها به مناسبت احیای جاده ابریشم به شاه عباس هدیه شده که از طرف دولت ایران به کشور چین سفارش شده بودند. همه چینی‌های موزه چینی‌خانه پس از رسیدن به ایران به دست هنرمندان حکاک اصفهان به مهر "بنده شاه ولایت عباس" ممهور شده و به استان اردبیل فرستاده می‌شدند.

بر اساس روایت تاریخ نگاران پس از امضای عهدنامه ترکمنچای بیش از ۸۰۰ عدد از ظروف چینی نگهداری شده در موزه چینی‌خانه به همراه حدود ۴ هزار جلد کتاب دست‌نویس غارت شدند و هم‌اکنون تعدادی از آن‌ها در موزه آرمیتاژ نگهداری می‌شوند.

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید