ورود

ثبت نام



ثبت جهانی گلیم هرسین کرمانشاه

تاریخ خبر: 27/خرداد/99

حسین ویسی، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای انجام مقدمات ثبت جهانی گلیم هرسین خبر داد.

وی ضمن اعلام اینکه گلیم هرسین در راه ثبت جهانی شدن است، افزود: بافندگان گلیم هرسین بدون آنکه نقشه‌ای پیش رو داشته باشند و تنها بر اساس تجسم و تصویرسازی ذهنی، نقش و نگارهای خاصی که الهام گرفته از طبیعت است را روی گلیم خلق می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه با اشاره به فعالیت سه هزار بافنده گلیم در سطح شهرستان هرسین، اظهار کرد: این تعداد هنرمند در 80 کارگاه و در قالب مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند و سالانه حدود شش هزار متر مربع تولید گلیم دارند.

ویسی بابیان اینکه سنت گلیم بافی بصورت موروثی بین بسیاری از خانواده‌های هرسینی نسل به نسل منتقل شده، تصریح کرد: اشکال هندسی، مرغابی، ماهی، سماور، پرندگان، گوزن، توت فرنگی و درخت از جمله نقش‌های مهمی است که بافندگان هرسینی آن‌ها را بر روی گلیم‌ها نقش می‌کنند.

وی افزود: عمده رنگ‌هایی که در گلیم هرسین بکار می‌رود، کرم، قرمز، آبی، سبز و سرمه ای است.

معاون صنایع دستی کرمانشاه به قابلیت‌های گلیم هرسین برای ثبت جهانی شدن اشاره کرد و گفت: باتوجه به قدمت، پیشینه و اهمیت این هنر اصیل در تلاشیم تا پرونده ثبت جهانی آن را تهیه کنیم.

او در ادامه به ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم در سنوات قبل اشاره کرد و گفت: سال گذشته نیز نشان بین المللی جغرافیایی گلیم هرسین ثبت شد تا این هنر دست‌ساز به نام این منطقه در دنیا مطرح شود.

ویسی خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این هدف ابتدا باید سازوکارها و مقدماتی همچون ساماندهی هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی، احداث بازارچه‌ها و مراکز فروش، ساخت اِلمان و... را انجام دهیم.

معاون صنایع دستی کرمانشاه یادآورشد: باید تلاش کنیم تا با ایجاد زیرساخت‌های متنوع حوزه صنایع دستی و بویژه گلیم زمینه ای را در هرسین فراهم کنیم که ماندگاری گردشگرانی که به این شهرستان سفر می‌کنند را بالا ببریم.

وی در خاتمه افزود: بخشی از برنامه ریزی‌ها و اقدامات مربوطه مانند نامگذاری کوچه‌ها به نام "گلیم" و ساخت مبلمان شهری را به مسئولین شهرستان واگذار کرده‌ایم و انجام بخشی دیگر را خود ما برعهده داریم که از جمله آن می‌توان به احداث بازارچه صنایع دستی این شهرستان با اختصاص اعتبار 10 میلیارد ریال اشاره کرد.

به اشتراک بگذارید

موارد مرتبط

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید