امروز:
پنجشنبه- ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
ورود

ثبت نام



نکات سفر به بزرگترین کشور جهان

روسیه همیشه به دلیل داشتن جاذبه های مختلف توریستی و اماکن خدماتی و رفاهی متعددی که برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی خود تدارک دیده است، یک مقصد ایده آل و مهم برای سپری کردن تعطیلات و همچنین فرصتی مناسب برای بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلف جهان می باشد. همانطور که می دانید روسیه بزرگترین و پهناورترین کشور جهان می باشد که از شرایط آب و هوایی خاص و طبیعت بکر و منحصر به فردی نیز برخوردار است و سالانه گردشگران زیادی از اقصی نقاط دنیا راهی این کشور جذاب و دوست داشتنی می شوند که ما قصد داریم در ادامه این مطلب تعدادی از نکات سفر به روسیه را برای شما عزیزان بازگو نماییم؛ پس اگر مسافر روسیه یا متقاضی سفر به این کشور دیدنی هستید، در ادامه این مطلب با مجله گردشگری همگردی و نکاتی درباره روسیه همراه شوید.

نکاتی در خصوص سفر به روسیه
نکات سفر به روسیه: ویزا

لازم است بدانید در این قسمت نکاتی درباره روسیه هدف از ویزا، ویزای توریستی و یا همان روادید گردشگری می باشد و چنانچه شما قصد اقامت طویل المدت و یا اخذ ویزای تجاری برای سفر خود به روسیه کرده اید، بایستی به مراجع ذی ربط دیگری مراجعه نمایید! شما برای رفتن به روسیه حتما بایستی دارای روادید گردشگری یا همان ویزای توریستی باشید که البته برای گرفتن این نوع از ویزا خیلی به دردسر نخواهید افتاد و مثل دریافت سایر ویزاهای مختلف جهانی نه نیازی به حضور شما به عنوان فرد متقاضی می باشد و نه وقتی برای مصاحبه با شما در نظر گرفته می شود! منتها باید توجه داشته باشید که مدت اعتبار ویزای توریستی شما برای وارد شدن به خاک روسیه مطابق با تاریخ انجام پرواز و همچنین رزرو هتل محل اقامتی تان صورت خواهد گرفت که بایستی به انتخاب تاریخ این دو عامل مهم بسیار توجه داشته باشید؛ زیرا اعتبار ویزای توریستی به هیچ عنوان قابل افزایش نیست! همچنین فراموش نکنید که شما تنها برای بازدید از اماکن دیدنی و جاذبه های تاریخی این کشور موفق به اخذ ویزای توریستی و یا روادید گردشگری شده اید و نباید از ویزا و شرایط در نظر گرفته شده برای شما و سایر همراهانتان در راستای دیگری خدایی ناکرده سوء استفاده نمایید.


ویزای روسیه
نکاتی درباره روسیه: مناسب ترین زمان برای سفر به کشور ورسیه

یکی از نکات سفر به روسیه این است که برای سفر به این کشور، تقریبا در طول تمام سال به جز یک بازه زمانی محدود آن هم در فصل تابستان دارای بارش های جوی و پراکنده می باشد، نمی توان فصل مشخصی را عنوان کرد اما شاید بد نباشد نباشد بدانید تا جایی که آمار و ارقام از ورود و خروج جمعیت توریستی و گردشگری به کشور روسیه خبر می دهد، بیشترین زمان ورود به این کشور مربوط به پایان یافتن فصل سرما و طاقت فرسای زمستان است و بیشترین خروج گردشگران نیز پیش از آغاز موج سرما و یخبندان در این کشور می باشد!
آب و هوا در فصل تابستان کشور روسیه معمولا خیلی گرم و غیر قابل تحمل احساس نمی شود و از این رو تعداد زیادی از گردشگران جهانی از اوایل ماه ژوئن تا اواسط سپتامبر برنامه مسافرتی خود به طرف روسیه را تنظیم می کنند. البته یکی از نکاتی درباره روسیه این است که برخی عاشق فصل بهارِ روسیه هستند و به دنبال حضور در جشنواره ها و فستیوال های فرهنگی و متنوعی که همه ساله با آغاز فصل بهار در این کشور برگزار می گردند، راهی روسیه می شوند. عده ای نیز بسته به سلیقه و نظر خود، فصل پاییز را برای انجام سفر خود به روسیه مناسب ترین فصل می دانند و دوست دارند در فستیوال های مختلفی که در این فصل و در زیر نم نم باران و آسمانی ابری برپا می شوند، شرکت کنند! و اما آخرین فصلی که باقی می ماند و به جرات می توان گفت درصد زیادی از گردشگران و توریست های جهان از آن ترس و واهمه دارند، زمستان های سخت و بسیار سرد روسیه می باشد که البته امتیازات خاص خود را نیز برای علاقه مندانی که در این فصل به کشور روسیه سفر کنند، ایجاد می کند؛ همچون: مناظر فوق العاده زیبایی از طبیعت بکر روسی و به زیر برف رفتن تمامی بناهای تاریخی این کشور، اسکی سواری بر روی دامنه کوه ها و همچنین سورتمه سواری در یک آب و هوای کاملا تمیز و ایده آل! خواهشا توج داشته باشید مهم نیست در چه فصلی به روسیه سفر می کنید، مهم این است که در سفر خود از لباس و پوشاک مناسب اقلیم این کشور استفاده نمایید و برای این منظور توصیه می کنیم حتما از کفش های ضد آب با کفِ تخت، چند دست لباس ضد آب و گرم و همچنین بارانی و چتر نیز استفاده نمایید که قطعا در طول سفرتان به این کشور به کارتان خواهند آمد!

مناسب ترین زمان برای سفر به روسیه
نکات سفر به روسیه: زبان معاشرتی در روسیه

یکی دیگر نکات سفر به روسیه، زبان محاوره مردم است. متاسفانه روسیه با تمام عظمت و قدرتی که در یک دهه اخیر در زمینه های مختلفی از جمله صنعت توریسم خود نشان داده است، اما هنوز هیچ سعی و تلاشی برای ادغام زبان انگلیسی در اماکن توریستی و گردشگری خود و همچنین آموزش افرادی مسلط به این زبان بین المللی برای راهنمایی و کمک کردن بیشتر به جمعیت توریستی و گردشگری که همه ساله به این کشور بزرگ و مدرن سفر می کنند، نکرده و آنطور که هویدا است حالا حالاها نیز مشکل زبان برای تمامی فرادی که به زبان روسی و الفبای سیریلیک تسلطی ندارند و اصلا آن را نمی شناسند، در سفر به روسیه وجود خواهد داشت! به همین خاطر توصیه میکنیم تا پیش از سفر و نقل مکان به کشور روسیه، حداقل سعی کنید تا حدی که قادر هستید و وقتتان اجازه می دهد با الفبای سیریلیک آشنایی پیدا کنید و به یادگیری تعدادی از حرف های این زبان بپردازید؛ زیرا در اغلب ایستگاه های قطار و همچنین باجه های فروش بلیط برای ورود به اماکن دیدنی و جاذبه های مختلف این کشور در شهرهای گوناگون آن، زبانی که مسئولان مربوطه صحبت می کنند کاملا روسی بوده و خبری از تلکم زبان انگلیسی نیست! البته فراموش نکنید که چالش زبان در سفر به کشور روسیه تنها برای آن دسته از افرادی است که بدون ثبت نام و عضویت در تورهای مسافرتی و کاملا بصورت مستقل راهی این کشور می شوند؛ چرا که در صورت همراهی با تورها و آژانس های مختلف توریستی و گردشگری، تور لیدر یا همان راهنمای تور مسئول برطرف کردن چنین مشکلات و چالش هایی در سفر شما خواهد بود.

زبان معاشرتی در روسیه
نکاتی درباره روسیه: نگاهی اجمالی به هزینه های سفر شما

یکی از مهم ترین نکات سفر به روسیه، هزینه های سفر است. پایتخت روسیه همانطور که می دانید شهری است به نام مسکو که از جمله گران قیمت ترین شهرهای جهان بحساب آورده می شود. واحد پولی کشور روسیه، روبل نام دارد و قوانین دریافتی و پرداختی خاصی نیز در اغلب بنگاه ها و همچنین مکان های توریستی و گردشگری روسیه به چشم می خورند؛ مثلا شما در سفر خود به کشور روسیه حتما باید برای وارد شدن به موزه دیدنی و تاریخی ارمیتاژ حتما از پول نقد استفاده کنید و برای تهیه بلیط های هواپیمایی و قطاری بین شهری نیز از وجه نقد بهره گیری نمایید که البته این مشکل را می توانید با کمک پرسنل هتلی که در آن اقامت کرده اید، کاملا برطرف کرده و از آنان بخواهید با استفاده از کارت اعتباری که در خدمت آن ها قرار می دهید برای شما بلیط هواپیما و یا قطار را رزرو نمایند. ناگفته نماند که این قوانین عجیب و غریب مالی که در بسیاری از مواقع مسئولان روسی را وادار به اخذ پول نقد و در بسیاری از مواقع آن ها را مجبور به دریافت کارت اعتباری همچون بازدید از کاخ کرملین می کند، در سرتاسر روسیه حاکم است و در بسیاری از نقاط آن نیز چک های مسافرتی به هیچ عنوان قابل قبول و معتبر شناخته نمی شوند! همچنین لازم است بدانید معمولا هزینه بازدید از اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری روسی برای بازدید کنندگان و اتباع خارجی حدودا دو برابر بیشتر از مردم این کشور می باشند.
فارغ از همه این بحث ها، شما باید بدانید که اصلی ترین بخش هزینه های سفری شما را هزینه های مربوط به مکان اقامتی تان تشکیل خواهد داد. در شهری مثل مسکو خیلی بعید است که بتوانید در داخل شهر یک مکان اقامتی مقرون به صرفه را پیدا کنید اما در سایر شهرهای روسیه می توانید به جز هتل های مجلل و گران قیمت از هتل های ارزان نیز استفاده نمایید که البته قطعا از خدمات و امکانات آنچنانی برخوردار نخواهید شد! ناگفته نماند که اگر مشکلی با اقامت در هاستل های مختلف روسی ندارید، می توانید برای اقامت یکی از بهترین هاستل های شهر مورد نظرتان را برای اقامت خود و همراهانتان در نظر بگیرید که قطعا از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی خیلی قابل مقایسه با هتل ها نیستند اما لااقل از قیمت ارزان تری به نسبت هتل ها برخوردار هستند.

به غیر از هزینه های مربوط به مکان اقامتی شما در طول سفر به روسیه، هزینه های دیگری نیز همچون هزینه حمل و نقل، هزینه های مربوط به گشت و گذار و البته هزینه های مربوط به خورد و خوراک شما در طول مسافرتتان نیز وجود دارد که بد نیست در خصوص این هزینه ها نیز به یکسری اطلاعات کلی دست پیدا نمایید؛ مثلا هزینه های مربوط به حمل و نقل و تردد در داخل شهرها و یا حتی بین شهرهای روسیه به نسبت سایر کشورهای مطرح جهانی در زمینه توریسم خیلی گران تلقی نمی شود و هزینه های مربوط به دریافت بلیط و پرداخت ورودی اکثر جاذبه ها و اماکن توریستی و گردشگری این کشور نیز مطمئنا خیلی برایتان با هزینه های زیاد و گزافی همراه نخواهد شد! اما خوب در بخش هزینه های مربوط به خورد و خوراک شما کمی این قضیه متفاوت تر جلوه می کند؛ هزنیه های غذایی در روسیه همچون هزینه های مربوط به مکان های اقامتی در این کشور کاملا گران برآورد می شوند که البته با استفاده از چند راهکار ساده همانطور که می توانید خود را از پرداخت صورت حساب های سنگین هتل معاف کنید، می توانید از پرداخت هزینه های بسیار بالای خورد رستوران های روسی نیز شانه خالی نمایید! برای این منظور در وهله اول بایستی حتی المقدور از رستوران های توریستی و گردشگری روسی که نشانه آن ها داشتن منوی غذا به زبان انگلیسی می باشد، دوری کنید و در صورت تمایل به خوردن غذاهای رستورانی به سراغ رستوران ها و سالن های غذاخوری بروید که اولا از مراکز شهر کمی فاصله دارند و ثانیا عموم مشتریان آن ها را اهالی روسی تشکیل می دهند نه جمعیت توریستی و گردشگری سفر کرده به روسیه! شایان به ذکر است توصیه می کنیم در صورت داشتن امکانات آشپزی، به اندازه تمامی وعده های غذایی که در روسیه اقامت دارید، مواد غذایی خریداری کرده و خود آشپزی نمایید که در این صورت صرفه جویی بزرگی در هزینه های مسافرتی خود به این کشور پهناور کرده اید.

هزینه های اقامتی در سفر به روسیههزینه خورد و خوراک در سفر به روسیه
نکات سفر به روسیه: ترددهای داخل شهری

چگونگی تردد در شهرها، از جمله نکاتی درباره روسیه و سفر به آن است. امروزه تقریبا در تمامی شهرهای معروف روسیه امکان استفاده از خطوط مسافربری تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و همچنین مترو خصوصا در مسکو و حتی دوچرخه که بیشتر در شهر سن پترزبورگ از این وسیله حمل و نقلی استفاده می شود، مهیا شده است. برای استفاده از خطوط مترو که در شهری مثل مسکو هم دارای ایستگاه های مختلف می باشد و هم به عنوان یکی جاذبه های دیدنی و رایگان این شهر بحساب آورده می شود، شما می توانید از طریق باجه های فروش بلیط، بلیط های تک سفره و در صورت تمایل به استفاده بیشتر از این خطوط زیر زمینی، از بلیط های چند سفره استفاده نمایید تا با این کار هم در زمان و هم در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

به جز خطوط مترو شما می توانید از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس، مینی بوس و تاکسی و دورچخه نیز استفاده نمایید. توجه داشته باشید کرایه تاکسی های درون شهری کمی گران بحساب می آیند و ممکن است شما را در شهرهای امروزی و مدرن روسیه همچون مسکو و سن پترزبورگ تا ساعت ها درگیر ترافیک و شلوغی کنند و زمان شما را بیخودی تلف کنند! به خاطر همین توصیه می کنیم اگر مقصد انتخابی تان خیلی دور از مکان فعلی شما نیست از دوچرخه های کرایه ای استفاده نمایید تا هم از شر شلوغی های شهری خلاص شوید و هم از نزدیک با سبک و سیاق زندگی اهالی شهر آشنایی پیدا کنید. در ضمن فراموش نکنید که پرداخت کرایه یک دوچرخه به نسبت پرداخت کرایه یک تاکسی بسیار ناچیز و اندک می باشد! همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید سوار ماشین های شخصی که ادعای مسافربری می کنند، بشوید و همیشه بایستی از خطوط تاکسیرانی معتبر برای تردد خود در سطح شهر استفاده نمایید.


ترددهای داخل شهرینکاتی درباره روسیه: جا به جایی های بین شهری

چگونگی سفر و جا به جایی از شهری به شهر دیگر در روسیه نیز از جمله نکاتی درباره روسیه هستند که در طول سفرتان باید درباره آن ها بدانید. برای این جابجایی، می توان از وسایل مختلفی همچون قطارها، اتوبوس ها و هواپیماهای داخلی این کشور استفاده نمایید. برای تهیه بلیط پروازهای داخلی میان شهرهای بزرگ روسیه بایستی از قبل اقدام به رزرو و تهیه بلیط نمایید و این در حالی است که برای جا به جایی میان شهرهای کوچکتر روسیه می توانید در فرودگاه و ساعاتی قبل از انجام پرواز، بلیط مورد نظرتان را تهیه و خریداری نمایید. بد نیست این را هم بدانید که برای مسافت های کوتاه تر بجای استفاده از پروازهای داخلی بهتر است از قطارهای بین شهری استفاده نمایید؛ مثلا قطارهای سریع السیری که مسیر مسکو تا سن پترزبورگ را طی می کنند، ظرف مدتی 4 ساعته مسافران خود را میان این دو شهر بزرگ روسی، جا به جا می کنند!
به غیر از پروازهای داخلی و قطارهای بین شهری روسیه، اتوبوس های مسافربری دولتی و خصوصی متعددی نیز همه روزه آماده انتقال شما به شهر و مقصد مورد نظرتان هستند با این تفاوت که اتوبوس های دولتی از ایستگاه های بخصوصی، مسافران خود را سوار می کنند و اتوبوس های خصوصی عمدتا از ایستگاه های مشترک خود با قطارهای بین شهری به سوار کردن مسافران خود مشغول می شوند.

 


جا به جایی های بین شهری
نکات سفر به روسیه: خرید کردن در روسیه

آخرین نکته از نکاتی درباره روسیه، خرید در این کشور است. با توجه به مراکز خرید بزرگ و فوق العاده مجللی که در سفر به کشور روسیه قطعا با آن مواجه خواهید شد، باید گفت خرید کردن در روسیه از جمله تجربه های خاطره انگیز و به یاد ماندنی در سفر به این کشور بحساب می آید! در روسیه تقریبا تمامی کالاها و اقلام ضروری زندگی از پوشاک گرفته تا وسایل زندگی و دکوری برای خرید از سوی خریداران موجود می باشد، منتها شما باید حسابی حواستان را جمع کنید و از خرید وسایلی که ممکن است به هنگام خروج از این کشور برایتان دردسرهایی را به همراه داشته باشد، جدا خودداری نمایید؛ مانند کالاها و اشیائی که برای روسیه حاوی منافع مالی زیاد و یا ارزش های فرهنگی بسیاری می باشند. به عنوان یک توصیه دوستانه این را همیشه به خاطر بسپارید که در تمامی سفرهای خارجی خود، در هنگام خرید کردن هر چیزی از فروشنده تقاضای رسید نمایید و رسید کالا و وسایل خریداری شده را تا زمان خروج از آن کشور، نزد خود بطور کاملا سالم حفظ و نگهداری نمایید! همچنین در خصوص خرید از بازارچه های کشور روسیه باید بدانید که هر چیز ارزشمند و گرانی حتما بایستی دارای گواهی مشخصی کننده اطلاعات آن محصول و یا همان سند خریداری شده باشد که ارزش کالا و یا محصول فروخته شده، بر روی آن درج گشته است؛ خریداران چنین محصولاتی که در اصل اقدام به خرید وسایلی کرده اند که در زیر شاخه عتیقه جات قرار می گیرد، برای دریافت گواهی یا سند نامبرده باید به وزارت فرهنگ کشور روسیه مراجعه کنند تا به هنگام خروج خود دچار مشکل و دردسر نشوند!

به اشتراک بگذارید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید